Sindromul burnout, cunoscut și sub denumirea de „epuizare profesională” se referă la starea de epuizare atât la nivel fizic, cât și psihic. Apare, cel mai frecvent, la oamenii ale căror profesii implică lucrul cu oamenii și o responsabilitate mare. Consecințele sunt destul de serioase: randamentul profesional scade considerabil, afectează relațiile cu cei din jur, precum și starea fizică și psihică a individului.

Pentru a evita această problemă, este necesar ca individul să fie satisfăcut de munca depusă, să aibă activități variate și să evite monotonia sau plictiseala în cadrul profesional.

Există, însă, un tip de personalitate considerat „opus” burnout-ului: o persoană extrovertită, organizată, deschisă la experiențe noi, cu un stil profund de învățare.

Dacă ești o astfel de persoană, felicitări, ești unul dintre norocoși. Dacă nu, te invităm să citești mai departe!

Care sunt soluțiile pe care le abordează medicii „de succes” pentru a evita epuizarea profesională?

1. Organizarea activității – activitățile rutiniere, scriptice, specifice domeniului medical din România pot deveni extrem de obositoare și frustrante la un moment dat. Prin urmare, eșalonează-ți activitățile de acest gen pe perioade mai mari de timp, cu durată mai scurtă în fiecare zi, sau privește-le ca pe un automatism (neplăcut, dar necesar).

2. Controlarea calendarului de lucru – lipsa de control este corelată adesea cu starea de epuizare. Împarte sarcinile în așa fel încât să îți ușurezi activitatea. Delegarea eficientă a responsabilității este cheia succesului în orice organizație. Omul potrivit la locul potrivit înseamnă eficiență, succes și timp folosit corect.

3. Concentrarea pe folosirea eficientă a resurselor, nu pe diminuarea sarcinilor – eliminarea anumitor activități poate însemna, de multe ori, scăderea calității muncii și nu economie de timp. Feedback-ul este un element important în eficientizarea muncii. Cere și oferă păreri despre performanță pentru a obține efecte pozitive.

4. Disponibilitate și sprijin social în relațiile cu ceilalți – a oferi sprijin și ajutor colegilor înseamnă a răspunde unei nevoi imediate. La rândul tău, nu ezita să ceri ajutor atunci când te simți copleșit de anumite sarcini și nu te avânta în domenii care nu țin de expertiza ta.

5. Pasiune pentru munca pe care o depui – asigură-te, mai întâi de toate, că îți place ce faci. În caz contrar, munca va deveni o corvoadă sau, în cel mai bun caz, monotonie.

6. Acordă-ți pauze de „respiro” – de acord, poate fi dificil, mai ales când ești înconjurat mai mereu de pacienți cu nevoi diferite, cu solicitări diverse și imediate. Nu uita, însă, că ești om, la fel ca ei. Ai nevoie să respiri, să te odihnești, să îți pui ordine în gânduri, să fii doar tu cu tine.

7. Activitatea fizică – este demonstrat că exercițiile fizice previn instalarea epuizării sau o reduc, în cazul în care aceasta există, indiferent de resursele și solicitările postului.

Extra-tip: Îmbracă-te bine  și gândește pozitiv. Când te simți bine îmbrăcat, ai mai multă încredere în tine, iar negativismul nu a ajutat pe nimeni. :)