Una dintre cele mai grele sarcini ale unui medic poate nu este aceea de a vindeca pacienții sau de a salva viețile, ci de a da veștile rele, care au impact mult mai mare decât cele bune și sunt mai greu de procesat. De multe ori, medicii sunt văzuți ca fiind „purtătorii” veștilor, iar modul în care aceștia abordează situația este de o importanță vitală, la propriu.

Această responsabilitate nu trebuie pusă pe seama unei persoane neexperimentate din echipă, a unui novice. Nu este deloc plăcut și da, ar fi mult mai ușor să pasăm greutatea pe umerii altcuiva. Este, însă, nevoie de un expert, un om care să fie capabil să răspundă tuturor întrebărilor pacienților.

Gândește-te foarte bine la ce îi vei spune, cuvintele folosite, tonul și limbajul corporal pot face diferența. Nesiguranța ta se va transmite către pacient, emoțiile îl vor influența și discuția poate lua o întorsătură nedorită.

Este nevoie de empatie pentru a-i spune unui pacient că suferă de o boală gravă, că nu se mai poate face nimic pentru el. Să te pui în locul celui din fața ta și să îi spui problema așa cum ai vrea să îți fie spusă ție poate rezolva multe. Acest lucru denotă implicare, aspect la care pacienții reacționează pozitiv. Poți încerca să „îndulcești” durerea în cazul în care consideri că pacientul este vulnerabil și că nu ar putea face față situației.

Fii politicos, fii atent la stima de sine a pacientului. Uneori, va fi nevoie să protejezi identitatea pacientului și să folosești o „poveste de acoperire”.

Încearcă să nu îl șochezi. Este posibil ca acesta să nu știe cum să reacționeze și să fie prea copleșit pentru a-ți mai adresa vreo întrebare. În acest caz, trebuie să îi câștigi încrederea pentru a putea apela la tine în caz de nelămuriri după ce vizita s-a încheiat.

Nu îți cere scuze în mod repetat, nu ești vinovat pentru nimic. Nimeni nu vrea scuze, ci soluții. Concentrează-te pe ce poți face, nu asupra a ceea ce s-a întâmplat deja.

Este important să îi prezinți pacientului toate opțiunile, chiar dacă tu consideri că o procedură este riscantă. Decizia îi aparține în pacientului, datoria ta este doar să îi prezinți detaliat situația pentru a-l putea ajuta să ia decizia corectă fără a-l influența.

Evită să spui „știu cum te simți” sau „nu te îngrijora”, vei da impresia că vrei să termini discuția și că ești lipsit de sentimente.

Admite ceea ce nu știi și însușește-ți asta. Nu poți fi expert în orice, nu le poți ști pe toate. Recunoaște asta, dar asigură-l pe pacient că îl vei ajuta să afle toate răspunsurile la întrebările sale. Poți cere ajutorul altor persoane, fără a da vina pe cineva sau a pasa responsabilitatea.

Nu există niciun curs despre cum să îi dai unui om o veste rea. Nu te va învăța nimeni. Există doar trucuri pentru a-ți face sarcina puțin mai ușoară. Trebuie să tatonezi terenul, să abordezi propria strategie, pentru care este nevoie de ani de practică.